تبلیغات
رستاخیز بازی ها - پشت پرده بازی های رایانه ای_2
تاریخ : جمعه 25 فروردین 1391 | 08:34 بعد از ظهر | نویسنده : یگان سابری اباعبدالله
اثبات این ادعا كه سربازان كشورهای اسلامی به خودی ها هم رحم نمی كنند و باید یك سرباز آمریكایی بیاید و یك ملت را از دست سربازان خودشان نجات دهد. القای حس دفاع بازیگر رایانه از اسرائیل و بی اراده قبول كردن این ماجرا، در شمار پشت پرده های بازی های رایانه ای است...




  اثبات این ادعا كه سربازان كشورهای اسلامی به خودی ها هم رحم نمی كنند و باید یك سرباز آمریكایی بیاید و یك ملت را از دست سربازان خودشان نجات دهد. القای حس دفاع بازیگر رایانه از اسرائیل و بی اراده قبول كردن این ماجرا، در شمار پشت پرده های بازی های رایانه ای است.
 
 البته تا قبل از انقلاب اسلامی ایران و تأثیر شگرف آن بر بیداری جهان اسلام، و با توجه به احساس تهدید آمریكا از سوی بلوك شرق و نظام فكری كمونیسم، بسیاری از این بازی ها مانند بازی " آژیر قرمز " بر پایه ی مبارزه قهرمانان آمریكایی با كمونیست ها و شكست دادن آنان صورت می گرفت. بخش دیگری هم بر مبنای قهرمان سازی آمریكایی در مقابله با نازی ها و فاشیست ها دور می زد.
 مثلا بازی "بازگشت به قلعه ی ولفن اشتاین " كه بازی كننده در نقش یك سرباز آمریكایی در جنگ جهانی دوم ظاهر می شود. او به درون كاخ های نازی نفوذ می كند و با سربازان s.s به مبارزه می پردازد و در پیچ و خم راهروی كاخ ها، سربازان آلمانی را از پای در می آورد. در این بازی، نوعی دیدگاه جانبدارانه و ایجاد حس قهرمانی به نفع آمریكایی ها وجود دارد. و همینطور است بازی "میدان نبرد " و ...
 یا بازی "ارتش آمریكا " عرضه شده در سال 1381 كه بازی كننده در آن، به یك سرباز آمریكایی تبدیل می شود. هدف ارتش آمریكا كه سازنده این بازی است، جذب بیشتر جوانان به سوی مشاغل نظامی و همان ایده ی قهرمان سازی است.
 در بازی "پیروزی " كه یازده مرحله دارد كاربر رایانه در نقش یك گروهبان آمریكایی به نام جان باكر در درگیری ها شركت می كند و از شمال آفریقا به سمت سیسیل حركت می كند و در آخر ارتش آلمان را در جنگی تاریخی در قلب ایتالیا شكست می دهد.
 در بازی "مدال افتخار " كاربر رایانه در نقش یك ستوان به نام مایك پاول كه یكی از نیروهای گردان اول تفنگداران مخصوص است،
 در الجزایر، نروژ، بریتان فرانسه، جنگل های زیگفرید آلمان عملیاتی شجاعانه را به نمایش می گذارد.
 
 در نسخه ی دوم بازی "پیروزی " با عنوان "رهبری حمله " در نقش جك بارنز از نیروی هوابرد آمریكا بازی می كند و جنگ جهانی دوم را تجربه می كند.
 در بازی "ندای وظیفه " كاربر رایانه ابتدا آموزش های لازم را می بیند و سپس در نقش نیروهای ضد آلمان با ورود به برلین و كشتن آخرین سرباز آلمانی، پرچم آزادی را روی ساختمان های این كشور به اهتزاز در می آورد.
 البته در این باره می توان به بازی های جهت دار سیاسی بسیاری از جمله: میدان نبرد، شاهین سیاه، تیم شمشیر بازان، اسلحه ای به نام مودم، نبرد هنگ كوما، منطقه ی كشتار و .... اشاره كرد كه همه و همه در جهت قهرمان سازی و ارائه ی چهره ای اسطوره ای از سرباز آمریكایی در مبارزه با نازی ها ساخته و پرداخته شده است.
 اما به هر حال بعد از فروپاشی شوروی، درست در زمانی كه آمریكا می خواست طعم امپراتوری بلامنازع جهان را بچشد و تازه داشت نفسی راحت می كشید و نظم نوین جهانی را طراحی و به خورد جهان می داد، تأثیرات شگرف انقلاب اسلامی ایران بر همه ی ملت های مسلمان و غیر مسلمان در گوشه گوشه ی جهان پدیدار شد و خواب های طلایی آمریكایی ها مبنی بر تك قطبی شدن جهان به هم ریخت و مواجه با قدرتی موثرتر و كارآمدتر از قدرت بلوك شرق در پهنه ی گیتی گردید. این قدرت جدید كه به عنوان یك قطب كارآمد در جهان پدید آمد، قطب قدرتمند اسلامی یا مسلمانان بود كه در یك محدوده ی جغرافیایی محدود نمی شد و سراسر عالم را در بر می گرفت.
 یكی از ویژگی های این قطب جهانی جدید، تكیه بر موضوع "انتظار " بود كه قدرتی روز افزون و درونی در وی ایجاد می كرد. قدرتی كه با توجه به اعتقاد به مقوله ی انتظار در همه مكاتب، می رفت تا به كانونی تبدیل شود كه همه ی محرومان جهان و ستمدیدگان را پیرامون یك محور جمع كند و همه را به صف آرایی در مقابل سلطه گران وادارد. می دانید كه یكی از باورهای مسلم همه ی مكاتب و گرایش های اعتقادی مقوله ی "انتظار " است. اكثر قریب به اتفاق فرقه ها و مذاهب بر این باورند كه در دوره ی آخرالزمان كه زمام امور از دست بشر خارج می شود و انسان به اوج هرج و مرج و بیچارگی می رسد مصلحی ظهور خواهد كرد كه وضع مردم را سامان می بخشد و زندگی در پرتو رفاه و سعادت را برای بشر به ارمغان می آورد.
 
 یكی دیگر از ویژگی های بارز این قدرت جدید ـ كه البته بیش از آنكه ناشی از قدرت نظامی باشد، ناشی از قدرت روحی و معنوی و فرهنگ شهادت طلبی و همان مقوله ی انتظار مصلح جهانی بود ـ نترسیدن از تهدیدات نظامی ابرقدرتانه بود تا جایی كه حتی از زور آزمایی و پنجه در پنجه شدن با آمریكا هم هیچگونه هراس و تردیدی به دل راه نمی داد.
 بنابراین ناتوی نظامی كه تا دیروز برای كنترل كمونیسم و قدرت نظامی شرق، با مدرن ترین تجهیزات نظامی و تسلیحات كشتار جمعی ایجاد شده بود، دیگر برای مقابله با این قطب جدید با این قدرت روحی و اعتقادی فاقد كارایی و توانمندی لازم بود و باید در كنار آن یك سازمان عریض و طویل فرهنگی شكل می گرفت كه تحت یك فرماندهی، با استفاده از تمامی ظرفیت های تبلیغاتی و فرهنگی و سامان دهی مناسب آن ها برای مبارزه با این تفكر جدید و انقلابی و كنترل آن برای عدم گسترش و در صورت امكان نابودی آن برنامه ریزی و تلاش كند.
 این سازمان عریض و طویل و در عین حال مخفی را مقام معظم رهبری "ناتوی فرهنگی " نامیده اند.
 با توجه به آنچه گذشت، چه چیزی بهتر از اینكه ناتوی فرهنگی در جدیدترین نوع تهاجم خود، با انواع فیلم ها و بازی های تخیلی و استفاده از تكنیك های برتری كه به طور انحصاری در اختیار دارد، موضوع آخرالزمان را مطرح و خود را همان منجی منتظر فرض كند و بدین شكل ضمن تأمین همه ی اهداف پیش گفته، با موج سواری خائنانه و شیطنت بار، مفهوم و ماهیت انتظار ملت ها و توده های مختلف دنیا را به نفع خود مصادره كند.
 این بود كه دیگر این جنگ نرم افزاری، دامنه ای گسترده تر از محدوده ی سیاسی و جغرافیایی پیدا كرد و به كمك جنگ های دینی و ایدئولوژیكی شتافت. و حالا دیگر با هدایت ناتوی فرهنگی و به كار گیری تمام استعدادها و ظرفیت های موجود تبلیغاتی در تمام شكل های موثر آن، هدف كشورهای اسلامی و فرهنگ و هویت مسلمانان است.
 من در این مقال به سایر شیوه ها و ابزار فرهنگی مثل سینما، تلویزیون، نقاشی متحرك، هنرهای تجسمی، كتاب، روزنامه و مجله، سایت های اینترنتی، شبكه های ماهواره ای و ... كاری ندارم و تنها در صدد بررسی بازی های رایانه ای هستم كه یكی از كارآمدترین روش ها برای تأثیر گذاری و فرهنگ سازی در جهت اهداف مورد نظر نظام سلطه به طور عام و آمریكا به عنوان چماق صهیونیزم به طور خاص بوده و خواهد بود.
 در این مقطع، بخشی از این بازی ها كه با همان هدف قهرمان پروری و توجیه تجاوزات نظامی به دیگر كشورهاست، متوجه كشورهای اسلامی و عمدتاً ایران و كشورهای همسایه ی ایران كه خواهی نخواهی تحت تأثیر فرهنگ اسلام انقلابی ایران هستند، می شود تا ضمن معرفی این قدرت معنوی جدید به عنوان نماد تروریسم، آمریكا به عنوان منجی جهانیان از شرارت تروریست ها مطرح گردد و فلش راهنمای فرهنگ "انتظار " آمریكا را به عنوان مصلح موجود،به جای مصلح غیبی نشان دهد. یعنی افكار عمومی جهان باید باور كنند كه لشكركشی به گوشه گوشه ی جهان در راستای نجات ملت هاست و آمریكا همان منجی است كه همه منتظر او هستند.
 در همه ی این بازی ها مبارزه ی آمریكایی ها با اسلام و كشورهای اسلامی به خصوص شیعه و كشور ایران مطرح است. در غالب این بازی ها بازیگر رایانه در حكم یك قهرمان آمریكایی با تروریست هایی درگیر می شود كه قیافه ی اسلامی و واضح تر بگویم قیافه ی بچه های بسیجی و سربازان ایرانی دارند. نمادهایی هم كه در این بازی ها به عنوان پایگاه های دشمن استفاده می شود مساجد و اماكن مذهبی مسلمانان با رنگ های سبز و آبی است كه كاشی ها و معرق كاری های اسلامی به صورت بسیار واضح و روشن در آن نمایان است.
 
 ماهیت این بازی ها معمولاً بر مبارزه با تروریسم متمركز شده است. سری بازی های "دلتا فورث " و به خصوص نسخه های جدید آن شما به عنوان قهرمان بازی به نقاط مختلف جهان سر می زنید. از مبارزه با قاچاق مواد مخدر در كلمبیا گرفته تا مبارزه با تروریست ها در ایران مسئولیت جهانی شماست. آری ، ایران و به طور دقیق جزیره ی خارك.
 در این بازی یكی از سخت ترین مراحل بازی، مبارزه با تروریست های ایرانی است. شما در همه ی جهان و در گیر و دار مبارزه با عناصر شرور، همواره با آدم هایی با لباس شخصی روبرو هستید اما به ایران كه می رسید باید با نیروهای منظم نظامی كه یونیفرم نظامی خاكی با چهره های بسیجی و اسلامی هستند، مبارزه كنید.
 در یكی از این مراحل باید پس از درگیری با نیروهای ایرانی كامیون هایی كه به نظر حاوی مواد شیمیایی می رسند و از اسكورت محكمی هم برخوردارند را صحیح و سالم به تصرف در آورید و بدون اینكه آسیبی ببینند به یك منطقه ی امن مورد نظر برسانید.
 در همین سری بازی ها گاهی شما لازم است به منطقه ی خوزستان بروید.
 در بازی "كانتر " كاربر رایانه باید برای مبارزه با تروریست ها به كشورهای اسلامی برود. تروریست هایی كه با او درگیر می شوند همه پیشانی بند دارند و ریش دار هستند. نكته ی مهم در این بازی اینكه كاربر می تواند برای مبارزه با تروریست ها ملیت آمریكایی، انگلیسی و حتی اسرائیلی!! را برای خود انتخاب كند.
 
 در بازی "طوفان صحرا " عرضه شده در سال 1381 كه بازی كننده در نقش یك سرباز انگلیسی و آمریكایی است كه مأموریتش، آزاد سازی عراق از یوغ دیكتاتوری است. او در این بازی، یك دشمن می شناسد و آن هم سرباز عراقی است. این بازی، هیچ مخالفتی را در آمریكا به وجود نیاورد و تنها به افراد زیر 16 سال، توصیه شد كه این بازی را انجام ندهند. هدف پنهانی بازی طوفان صحرا، آن است كه فرد بازی كننده،خود را در موضع دفاع از نظم نوین جهانی قرار دهد.
 در بازی "ژنرالز " بازیگر رایانه در نقش یك سرباز آمریكایی، مأمور مبارزه با تروریست ها و بیشتر در عراق و افغانستان است. در عراق قهرمان بازی در آستانه ی ورود به بغداد است كه نیروهای عراقی یك موشك شلیك می كنند و در بازار شهر، عده ی زیادی از زنان و كودكان عراقی كشته می شوند.
 این صحنه باعث می شود قهرمان بازی در انجام مأموریتش برای نابودی نظامیان عراقی مصمم تر بشود. جالب این است كه سعی شده است چه در عراق و چه در افغانستان، نمادهای دینی و اسلامی به شدت مورد توجه طراحان بازی قرار گیرد و مركزیت در گیری ها و میدان های نبرد، محیط هایی با همین نمادها باشد.
 
 یكی از این بازی ها كه خیلی هم ماهرانه و با جذابیت های خاص گرافیكی ساخته شده است، بازی "طوفان صحرا ـ 2 " است. شما در این بازی می توانید به انتخاب خودتان در نقش نیروهای ویژه ی آمریكایی delta یا نیروهای انگلیسی sas بازی كنید.
 پس از آموزش های لازم رزمی و نظامی، در اولین مأموریت خود در دوم آگوست 1990 باید پس از درگیری با نیروهای عراقی اقدام به انهدام پلی میان عراق و كویت كنید و با گذراندن مراحل زیاد با مأموریت های مختلفی همچون نابود كردن مركز نظامی، سایت های موشكی، فرودگاه های نظامی و .. در مرحله ی آخر اقدام به نابودی و كشتن ژنرال عزیز خان كنید.
 جالب این است كه در دو مرحله ی متوالی شما وظیفه ی نابودی موشك های اسكاد (scud) البته قبل از اینكه به سمت اسرائیل شلیك شوند را دارید. یا اینكه در فوریه 1991 باید وارد جنوب بغداد شوید و مسیر ورود به یك كارخانه ی عراقی را بیابید و با عبور از چندین لایه ی حفاظتی وارد كارخانه شوید. این كارخانه محل تولید سلاح های اتمی و رادیو اكتیویته است و در نهایت باید مقداری پلوتونیوم تولید شده را بیابید و همچنین یك موشك در حال ساخت كه كلاهك آن باز شده و قرار است یك كلاهك هسته ای روی آن سوار شود را نابود كنید.
 بازی "بازگشت به بغداد " نسخه ی جدید همین بازی است كه از نظر گرافیكی كیفیتی به مراتب قوی تر از آن دارد. در این بازی، قهرمان بازی كننده به جنگ سال 1370 آمریكا علیه عراق بر می گردد و كشت و كشتار سربازان عراقی با یك دیدگاه انحصار گرایانه به نفع آمریكا كاملاً به ذهن و دیدگاه بازیگر رایانه ای دیكته می شود.
 ملاحظه می كنید كه چه هدف های متعددی از طراحی و ساخت این بازی ها دنبال می شود. اثبات این ادعا كه عراق یا كشورهای اسلامی محل تولید بمب اتم است. و نیز اینكه سربازان كشورهای اسلامی به خودی ها هم رحم نمی كنند و باید یك سرباز آمریكایی بیاید و یك ملت را از دست سربازان خودشان نجات دهد. القای حس دفاع بازیگر رایانه از اسرائیل و بی اراده قبول كردن این ماجرا و ... این ها همه در شمار پشت پرده های این بازی هاست كه بسیار هوشمندانه و با دقت و ظرافت مورد طراحی و ساخت قرار می گیرد.
 
 یكی از زیباترین و مهیج ترین این بازی ها، بازی "سام ماجراجو در پرسپولیس " است. در این بازی شما به عنوان بازیگر رایانه با نام سام برای نجات بشریت به گذشته برمی گردید و برای مبارزه با ایادی اهریمن به پرسپولیس ایران می آیید.
 در تمام صحنه های این بازی كه از نظر گرافیكی بسیار زیبا و خیره كننده طراحی شده است، پایگاه های دشمن با نمادهای اسلیمی، گنبد و مناره، كاشی كاری های سنتی ایرانی و ... تزیین شده است. جالب است كه اگر صحنه های گرافیكی و همان نمادهای اسلامی را بزرگ نمایی كنید، روی كاشی كاری ها عبارت هایی مثل "انا مدینه العلم و علی بابها " و روایت هایی از این قبیل را به وضوح مشاهده می كنید.
 
 بعد از اینكه شما توانستید از پس مأموریت برآیید و تروریست ها را نابود كنید در مرحله ی پایانی به محیطی وارد می شوید كه قرار است برای شما به عنوان قهرمان نجات جهان جشن گرفته شود. این محیط چیزی و جایی نیست جز محیطی با نمادهای مسیحی و كلیساها...
 بگذریم... این مقال را مجال بررسی همه بازی هایی كه در این زمینه طراحی و وارد بازار شده است، نیست. اما چیزی كه در حال اتفاق افتادن است كه این تكنولوژی دارد رفته رفته به ابزار دست مخالفان هر نوع معنویت و اعتقاد دینی تبدیل می شود. گویا هرنوع اعتقاد دینی می تواند سد محكمی در برابر افزون طلبی ها و سلطه خواهی های قدرتمندان باشد.
 
 بازی جنجالی "خدای جنگ " از جمله ی این بازی هاست كه از شدت ضد ارزشی بودن آن حتی مردم عادی كوچه و بازار را متوجه محتوای خود كرده است.
 به گزارش بعضی از خبرگزاری ها بسیاری از ساكنان شارجه به محتوای ضد دینی، ضد اخلاقی و متضاد با ارزش های اجتماعی این بازی اعتراض نموده اند.
 این بازی كه در میان كودكان و جوانان بسیار محبوب است، دارای محتوایی بسیار خطرناك و در مورد یك اسطوره ی یونانی است كه كاربر رایانه را به كشتن خدایان مختلف برای رسیدن به مرحله ی بعدی بازی ترغیب می سازد و حاوی صحنه های غیر اخلاقی نیز است.
 به نوشته گلف نیوز، یك شهروند اماراتی می گوید: وی یكی از كسانی بوده است كه با پی بردن به توزیع این بازی و تضاد آن با ارزش های اسلامی شوك زده شده است.
 كمیته ی فتوای دائمی امارات به تمامی زیر مجموعه های دولتی دستور ممنوعیت فروش این بازی را اعلام نموده و تاكید كرده كه در صورت مشاهده، این بازی می تواند توقیف شود.
 در پایان ذكر دو نكته بسیار ضروری است:
 1- خانواده های ایرانی باید در مورد سرایت این بازی ها در میان كودكان و نوجوانانشان حساسیت لازم را داشته باشند. بسیار ساده اندیشی است كه به این ابزار فرهنگی، به عنوان یك بازی صرف و سرگرمی محض نگاه شود. خانواده های ایرانی باید بدانند كه یكی از راه های فرهنگ سازی همین است و نمی توان تاثیر مخرب آن را بر ذهن و فكر كاربران كم سن و سال رایانه ها انكار كرد.
 2- در خبرها می خوانیم كه خیلی از كشورها از كشورهای اسلامی گرفته تا كشورهای غیر اسلامی كه به فرهنگ و سنت های خود علاقمند هستند، نهادی را در نظر گرفته اند تا به بررسی این بازی ها بپردازند و پس از حصول اطمینان از عدم مغایرت با سنت ها یا باورهای اعتقادی مردمشان اجازه ی انتشار آن ها را صادر كنند.
 متأسفانه باید گفت در كشور ما جای چنین سازمانی به شدت خالی است. درست است كه عصر دیجیتال، عصری نیست كه بتوان جلوی نفوذ قاچاقی و مخفیانه ی این نوع برنامه ها را گرفت اما به هر حال برای آنانی كه به اصول خود پایبند هستند، می تواند به عنوان یك فیلتر و سوپاپ اطمینان استفاده شود تا بر اساس نقطه نظرات آن نهاد نظارتی به تهیه ی بازی برای خانواده و فرزندانشان اقدام كنند.
 



طبقه بندی: بازی، 
برچسب ها: بازی،  

  • شهر قشنگ
  • گوف
  • ضایعات