تبلیغات
رستاخیز بازی ها - بازی های کامپیوتری و پیشبرد اهداف
تاریخ : سه شنبه 22 فروردین 1391 | 09:33 بعد از ظهر | نویسنده : یگان سابری اباعبدالله
اکثر جوانان امروز خاطرات کودکی خود را با یاد آوری بازی های میکرو ، سگا و

 شخصیت هایی مانند ماریو من (قارچ خور)، شینوبی و موارد بی‌شمار دیگر به یاد می

 آورند. البته باید توجه داشت پشت این شخصیت های کامپیوتری تفکرات متعددی وجود

 دارد که تحلیل هر کدام از آنها خود حدیثی مجزا و نیاز به بررسی دقیق دارد. منتها باید

 پذیرفت که برایند بازی هایی که طی دهه ۹۰  میلادی از کنسول های ابتدایی به بازار

 های

 مختلف و خصوصا منطقه خاورمیانه راه یافت، صحبت از برنامه های بلند مدت دست 

های پشت پرده ای دارد که همواره نگاهی طعم گونه به آینده داشتند.




حضرت امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری به دفعات در مورد صبر استعمار و پیشبرد اهداف خود به طرق مختلف نکات موثر و دقیقی را بیان کرده اند که هر روز بخش بخش فرمایشات گفته شده بر همگان آشکار می شود. دهه ۹۰ میلادی که همزمان با آغاز جنگ  اول خلیج فارس بود،شبکه های مختلف تلویزیونی و رادیویی در کنار  ابزارهای نوین تبلیغاتی نه تنها زمینه برخی تهدیدات آمریکایی ها را در سطح جهانی و خاور میانه گسترش می داد، بلکه شرایط را به سمت و سویی هدایت می کردند که حضور بلند مدت نیروهای آمریکایی در منطقه بیش از هر زمانی باور پذیر تر شود. به گونه ای که برخی بازی های کامپیوتری آن زمان مانند جنگ خلیج ۱ تا ۳، با قابلیت باور پذیری و جذابیت جنگی در حالی گروه های سنی پسران از ۱۲ تا  ۱۸ سال را مخاطب خود قرار می داد که  این افراد در آینده ای نه چندان دور وارد بخش های مختلف فرهنگی،نظامی و اقتصادی کشور خود می شدند. مسلما با انجام روزانه چند ساعت از این بازی های کامپیوتری و تخلیه هیجانات گوناگون با این روش ،چه اندیشه و تصوراتی از ذهن نوجوانان و جوانان آن موقع نسبت به تسخیر زمین و فرهنگ یک کشور دیگر به بهانه های واهی نقش می بست؟

از آنچه که تاکنون بر جای مانده می توان به این نتیجه رسید که مسلما در آن زمان و مقارن با محکومیت های مختلف رژیم بعث عراق  در مجامع بین المللی، تئوریسین  های غربی به دنبال طراحی استراتژی های گوناگون و بهره برداری از آن در آینده بودند. دهه ۹۰ به سر رسید و با آغاز هزاره سوم، نبرد عراق و افغانستان با هدف براندازی طالبان و صدام به راه افتاد.

این دهه همزمان با انفجار سیستم های نوین کامپیوتری و ورود کنسول های متعدد مانند پلی استیشن وایکس باس بود. در سال ۲۰۰۳ و همزمان با تحولات گسترده در این بخش، از کلاس نمونه های استراتژیک بازی به نام ژنرال ها و توسط شرکت EA GAMES  به بازار آمد. ژنرال ها که تاکنون نیز جزو بازی های مورد علاقه جوانان به حساب می آید، بدون اینکه  کوچکترین اشاره ای مبنی بر مجرم بودن صدام و حتی طالبان داشته باشد، مسلمانان و تفکرات آنها را به عنوان دشمنان جهان آزاد معرفی کرده و افراد شروری که عمدتا چهره های خود را مانند مسلمانان بسته اند در بخش هایی مانند عربستان،لبنان،ایران ،شمال آفریقا و عراق تحت عناوینی چون دمولیشن،تاکسین و…  معرفی و وجود آنها را خطری بالقوه برای تمامی جهان معرفی می کند.

از طرفی غربی ها و در رأس آن آمریکا به عنوان حافظان صلح  و دولی که هیچ‌گونه چاره ای برای نابودی این افراد ندارند، در سطوح مختلف با آنها وارد جنگ می شوند.این بازی که  در نوع خود جذابیت های بسیار زیادی دارد و عملا حس فرمانده بودن را به کاربر القا می کند،ذهن فرد را کاملا به خود درگیر می سازد.

اما نکته بسیار ظریف آنجاست که سناریوی این بازی همپوشانی بسیار دقیقی با عبارت  معروف آقای جرج دبلیو بوش مبنی بر «آغاز جنگ صلیبی نوین» دارد که در نوع خود بسیار تامل بر انگیز است.نوع برنامه نویسی،طرح گرافیکی و از همه مهمتر تطبیق سناریوی بازی  با آنچه که همزمان در سطح بین الملل در حال پیاده سازی بود آنچنان همخوانی دارد که گویی تولید کنندگان این بازی از کم و کیف اقدامات و تصمیمات کنگره، سنا، ریاست جمهوری و حتی ستاد کل ارتش ایالات متحده آگاهی داشتند.

بتلفیلد(Battlefield3 )

شرکت الکترونیک آرتس (Electronic Arts) در جدیدترین شماره از سری بازی‌های «میدان نبرد» (Battlefield) سناریویی طراحی کرده است که بر مبنای آن در برخی مراحل بازی کشور ایران و تهران تبدیل به صحنه جنگ می شود. در این بازی نیروهای آمریکایی مانند سایر بازی های کامپیوتری مشابه گذشته همیشه نقش حامیان صلح و ثبات و حقوق بشر را دارند که در قلب خاورمیانه عملیات هایی را انجام می دهند. Battlefield3 اول شخص و دوازدهمین شماره از این سری بازی‌ها است که داستان آن حول ۲ شخصیت اصلی در سال ۲۰۱۴ می‌چرخد. گروهبان هنری بلکبرن  به همراه جاناتان میلر  برای یافتن گروه آمریکایی که در آخرین مأموریت خود (مرز ایران و عراق ) وظیفه کسب اطلاعات مربوط به سلاح‌های شیمیایی را داشته ! و هم اکنون مفقود شده اند از شخصیت های اصلی داستان بازی به حساب می آیند. نکته جالب اینکه تیم پنج نفره بلکبرن در اواسط مأموریت خود گرفتار زلزله‌ای می‌شوند که منشا آن در ایران است!

۳اBattlefield در وهله نخست برای رایانه‌های شخصی و در درجه بعد برای کنسول‌های ۳ا PlayStation و۳۶۰ اXbox طراحی و در نظر گرفته شده است و نسخه رایانه‌ ای شخصی آن دارای نقشه‌های بازی بیشتری نسبت به نسخه کنسولی آن می‌باشد. قرار است این بازی در  اکتبر (آبان) به بازار عرضه شود.گفتنی است ۳اBattlefield به دلیل استفاده از موتور بازی ۰/۲اFrostbite ساخت شرکت DICE از گرافیک بسیار بالایی برخوردار است. این موتور سبب می‌شود تا سازندگان آن بتوانند عملیات‌های تخریبی پیشرفته‌تر و نیز موسیقی و گرافیک بهتری را ارائه دهند. از این رو، این بازی در حال حاضر یکی از بهترین بازی‌ها در ژانر خود به حساب می‌آید، به نحوی که حتی شماره جدید بازی Call of Duty موسوم به ۳اModern Warfare را نیز تحت شعاع خود قرار داده است.

حوادث۳ اBattlefield در خاورمیانه، اروپا و آمریکای شمالی اتفاق می‌افتد. شرکت سازنده قبلاً اعلام کرده بود که وقایع این بازی در شهرهایی چون تهران، پاریس، سلیمانیه (شهر مرزی بین ایران و عراق)، و نیویورک روی می‌دهد که در این مکان‌ها جنگ‌های خیابانی و نیز درگیری‌ در مناطق مرکزی شهر و فضاهای باز رخ می‌دهد.

بر اساس سایت رسمی این بازی، در یکی دیگر از پیش‌نمایش‌های آن، نیروهای زرهی آمریکا با استفاده از تانک‌های خود دست به عملیات گسترده نظامی در حومه تهران می‌زنند.در پیش‌نمایش دیگر این بازی، رویدادهای آن در پایتخت ایران و در نزدیکی برج میلاد روی می‌دهد. نیروهای آمریکایی طی عملیاتی تحت عنوان «عملیات گیوتین»‌ به تهران حمله می‌کنند.

نگاهی به گذشته

اگر نگاهی به تاریخچه این دست از بازی ها بیندازیم به نکات بسیار جالب و در خوری توجهی می رسیم  که بسادگی نمی توان از کنار آنها عبور کرد. در گذشته زمانی که قرار بود غرب و آمریکایی ها در قالب بازی های کامپیوتری به عنوان ناجیان صلح و دافعان خطری بزرگ پا به دنیای جوانان و نوجوانان گذارند، دو نوع  بازی را شاهد بودیم. حالت اول این بود که بعد از حمله گسترده نظامی، بازی های مرتبط تولید و ارائه می شد که در این حالت دشمن بسیار خشن، غیر منطقی و شدیدا خطرناک معرفی می شود. از این گروه  می توان به برخی ورژن های Call of Duty (کنسول های مختلف  – کامپیوتر)، ژنرال ها(کامپیوتر)، جنگ خلیج ۱ تا ۳ (کنسول های پلی استیشن و سگا) و موارد مشابه دیگر اشاره کرد. در این بخش محیط و داستان بازی کاملا رئال ارائه می شود و نکات اشتراک فراوانی در معرفی دشمن به چشم می خورد. بخش دیگری از بازی های کامپیوتری جزو دسته ای به حساب می آیند که هر چند داستان بازی در محیطی رئال طبقه بندی می شود  منتها در واقعیت هیچ‌گونه جنگ و درگیری میان حامیان به اصطلاح صلح و دشمن به وقوع نپیوسته است. در حقیقت در این دست از بازی و حتی فیلم ها حامیان صلح و آزادی همواره برخورد با  دشمن خود را مانند آرزویی دست نیافتنی ترسیم می کنند. به عنوان نمونه می توان به سری بازی های Red alert (تقابل آمریکا و شوروی)، ورژن شماره ۴ Call of Duty (حمله روسیه به آمریکا)، دلتا فورس (مبارزه با  ایران و دفع خطرات اعراب مبارز)، بازی۳ا Battlefield (مبارزه با ایران و برخی گروه های مرتبط) و حتی فیلم ترانسفرمز ۳ (در یک پلان،حمله به برخی تاسیسات اتمی ایران) اشاره کرد که عمدتا تهدیدات توخالی که هیچگاه جامه عمل پوشانده نمی شود و همواره  از سوی برخی سیاستمداران ارائه شده به جوانان ارائه می شود.

در حساس ترین مقاطع جنگ سرد مانند بحران موشکی کوبا که دو ابرقدرت شرق و غرب در مواقع مختلف برای یکدیگر خط  و نشان می کشیدند، نه آمریکا به روسیه حمله کرد و نه روسیه به آمریکا. اما همواره تهدید روس ها با استفاده از تمام ابزارهای آمریکایی بزرگ می شد. منتها آمریکا با همه امکانات و ظرفیت های گوناگون خود هیچگاه نتوانست به کشورهای قدرتمند و موثر حمله کند و همواره در قالب تبلیغات صهیونیستی فعالیت های خود را پیگیری کرد.

توان موثر جمهوری اسلامی ایران

آمریکایی ها تنها می توانند با استفاده از قابلیت های گرافیکی در بازی های کامپیوتری تمامیت ارضی کشورها ی قدرتمند را مورد هدف قرار دهند. بعد از گذشت چندین سال هنوز لرزش های لب، دست و صورت کماندوهای به اصطلاح ورزیده انگلیسی که فقط کمی وارد آبهای ایران شده و در چنگال مقتدر پاسداران انقلاب اسیر شدند در اذهان پاک نشده است. ارتشیان غیور و پاسداران سپاه انقلاب اسلامی با ایجاد شبکه های قدرتمند دفاعی و بهره گیری از توان بالای مدرن موشکی خود در سطوح مختلف دریایی، زمینی، هوایی، پدافند هوایی و حتی هوا و فضا تمام تهدیدات موجود در فواصل گوناگون شناسایی و در صورت لزوم به مقابله با آنها خواهند پرداخت.

فرزندان در گهواره خمینی کبیر که امروز تبدیل به دلاورانی غیور وشجاع شده اند، هر آینه آغوش خود را مشتاقانه تر به شهادت، ایثار و رشادت باز می کنند. مسلم است زمانی که به گفته فرماندهان نظامی ایران اسلامی تمامی تهدیدات نزدیک مرز ایران در تیر رس مدافعان قرار دارد، رادارهای کیهانی وارد چرخه دفاعی ایران شده، حزب الله لبنان به چهارمین ارتش جهان سیلی می زند، موج بیداری نشأت گرفته از انقلاب ایران هر روز فراگیر تر می شود و پیروی از خط ولایت و مقام معظم رهبری در همه سطوح بیش از گذشته است، دشمن برای جبران کمبود های خود روی به ساخت بازی هایی مانند۳ا Battlefield می آورند.

از طرفی نیز دستگاه های فرهنگی و خصوصا بنیاد ملی بازی های رایانه ای باید با برنامه ریزی دقیق و حرکت صحیح در مسیر مبارزه فرهنگی دست دشمنان را در این فضا کوتاه کنند. تولید بازی هایی مانند گرشاسب، میر مهنا و مواردی از این دست در حقیقت راه آغازینی برای مبارزه با صهیونیست ها و آمریکایی هاست و امید آن می رود که سربازان جبهه فرهنگی به موقع سیلی محکمی در عرصه ساخت بازی های کامپیوتری وارد آورند.




طبقه بندی: بازی، 
برچسب ها: آمریکا،  

  • شهر قشنگ
  • گوف
  • ضایعات