تبلیغات
رستاخیز بازی ها - تحلیل بازی Assassins creed
تاریخ : پنجشنبه 10 فروردین 1391 | 10:12 قبل از ظهر | نویسنده : یگان سابری اباعبدالله

 مقدمه

چند سالی است که کشورهای آسیایی (به خصوص خاورمیانه) به کانون توجه کشورهای     غربی بدل شده اند و تاریخ آن ها به شدت مورد توجه محافل ادبی و هنری غرب قرار گرفته است. بازسازی بخشی از تاریخ این کشورها و یا روایت افسانه های مربوط به   فرهنگ بومی آن ها، از جمله تحرکات مهمی محسوب می شوند که طی چند سال اخیر در این راستا شکل گرفته اند.

فیلم های سینمایی نظیر "Kingdom of Heaven"، "One Night With The King" و به    تازگی "Prince of Persia" و بازی های رایانه ای "Assassin’s Creed 1&2" و سه     گانه"Prince of Persia" ، نگاه خاص غرب به تاریخ و فرهنگ مشرق زمین را به تصویر     کشیده اند


در حالی که به نظر می رسد اینگونه فیلم ها و بازی ها سعی در روایتی حقیقی از    تاریخ کشورهای خاورمیانه دارند، اما با کمی دقت متوجه خواهید شد که درواقع چنین  نیست و روایت آن ها از تاریخ، فقط به نمایش کلی بخش های خاصی از آن و یا بعضا   مدل سازی برخی از مکان های تاریخی خلاصه شده است. در اکثر اینگونه فیلم ها و  بازی ها شاهد روایاتی پراکنده و آشفته و گه گاه تحریف شده از تاریخ هستیم که به  نظر می رسد بیشتر جنبه سرگرم کننده داشته باشند تا ارائه کننده سندی تاریخی و  قابل دفاع باشند.

جالب است که در اکثر اینگونه روایت ها که قرار است بازگو کننده تاریخ باشند، نه  تنها به جغرافیای کشور مورد نظر توجه خاصی نمی شود، بلکه نوع تکلم، پوشش، مذهب  و فرهنگ آن ها نیز در نظر گرفته نشده و به شکلی نادرست و تحریف شده به تصویر  کشیده می شوند. در چنین شرایطی این سوال مطرح می شود که چرا یک روایت تاریخی به  چنین سرنوشتی دچار می شود؟

این موضوع از دو جنبه کلی قابل بررسی است:

1- تحریف تاریخ و ارایه تعریف و دیدگاهی جدید از آن به مخاطب.

2- عدم شناخت کشورهای خاورمیانه (جغرافیایی، فرهنگی و...)

مورد اول درمورد فیلم های سینمایی ساخت هالیوود، آشکارا و واضح قابل پیگیری و  بررسی است. اما درمورد بازی های رایانه ای مورد دوم صادق تر است. زیرا اکثر کمپانی های سازنده بازی های رایانه ای به دلیل عدم شناخت و آگاهی از کشورهای خاورمیانه، اغلب در ساخته های خود دچار انحرافات و اشتباهات جدی می شوند. ظاهرا     تنها جذابیت سوژه های مربوط به تاریخ خاورمیانه و بکر بودن این سوژه ها برای     ساخت بازی، شرکت های سازنده بازی های رایانه ای را جذب این کشورها کرده است.

شرکت یوبی سافت (Ubisoft) یکی از شرکت های مهم بازی سازی است که در اکثر ساخته     های خود سعی کرده به نوعی نیم نگاهی به کشورهای خاورمیانه داشته باشد (تاریخی و  سیاسی) و با روایت داستان هایی متنوع، مخاطبان خود را با فرهنگ و تاریخ این  کشورها آشنا کند. البته باید این شرکت را یکی از پیشروهای صنعت تحریف تاریخ  خاورمیانه دانست و به آن جایزه ویژه ای اهدا نمود! ساخت بازی شاهزاده ایرانی

(به ویژه نسخه The Forgotten Sands) اوج شاهکار این شرکت در تحریف تاریخ و فرهنگ و... یک کشور محسوب می شود. یکی از نکات جالب این بازی وضعیت تکلم  شاهزاده ایرانی است؛ با توجه به اینکه داستان بازی ماجرای درگیری شاهزاده با  دشمنانش را روایت می کند، اما شاهزاده به زبان انگلیسی صحبت می کند و درعوض   دشمنان او همگی به زبان فارسی! تکلم می کنند. آن هم با لهجه غلیظ افغانی!!  البته نظیر چنین اشتباهات فاحشی در این بازی به وفور دیده می شود که بحث درمورد آن ها را به مقاله ای دیگر موکول می کنم.

در ادامه بحث، بهتر است کمی بیشتر با این شرکت بازی سازی آشنا شویم.

یوبی سافت تقدیم می کند

شرکت یوبی سافت یکی از شرکت های مهم ساخت و انتشار بازی های رایانه ای است که     بخش مرکزی آن در فرانسه قرار دارد. این شرکت در سال ۱۹۸۶ توسط پنج برادر از     خانواده گیلموت در فرانسه تاسیس شد و طولی نکشید که ایو گیلموت (بزرگترین     برادر) قرارداد هایی با شرکت های بزرگی چون الکترونیک آرتز و سیرا امضا کرد تا     بازی های خود را در فرانسه پخش کند. در اواخر دهه ۸۰ یوبی سافت پیشرویی خود را     در بازارهای جهانی از جمله ایالات متحده، بریتانیا و آلمان آغاز کرد.

این شرکت درحال حاضر شعبه های بسیاری در بیش از ۲۰ کشور مختلف جهان دارا است که  برخی از آن ها عبارتند از:

استودیوی کانادا، مونترئال، رومانی، اسپانیا، چین، سنگاپور، ایالات متحده آمریکا، آلمان، بلغارستان، مراکش، استرالیا، ایتالیا، هند، برزیل و...

این شرکت از سال ۲۰۰۴ به بعد به عنوان سومین شرکت مستقل بازی های رایانه ای  اروپا و هفتمین شرکت مستقل در آمریکا شناخته می شود.

پس از آشنایی مختصر با شرکت بازی سازی یوبی سافت، در ادامه به تحلیل یکی از     مهمترین تولیدات این شرکت با عنوان Assassin’s Creed پرداخته و آن را از ابعاد     مختلف مورد تحلیل و بررسی قرار خواهم داد:

افسانه قاتلان

داستان بازی Assassin’s Creed بر اساس یک نظریه علمی پایه ریزی شده است و در   این خلال، ماجرایی تاریخی را نیز دنبال می کند.

طبق یک نظریه علمی (البته این نظریه هنوز اثبات نشده است)، هر انسان یا حیوان، خاطرات و حافظه گذشتگان خود را درون دی ان ای (DNA) خود حمل می کند. بدین ترتیب     دانشمندان می توانند با دسترسی به این بخش خاص از دی ان ای و شکاندن قفل ژنتیکی     آن، به خاطرات گذشتگان یک فرد دسترسی پیدا کنند. این نظریه حتی وجود غریضه در   حیوانات را هم اثبات می کند. بدین صورت بیان می دارد که غریضه، حافظه  Solid  و     Static یک موجود زنده است که از پیشینیانش به او ارث رسیده و در دی ان ای همه     آن ها موجود است.

در سال 2012 گروهی از دانشمندان متخصص علم ژنتیک در شرکتی به نام آبسترگو     (Abstergo) موفق به ساخت دستگاه بسیار پیچیده ای به نام آنیموس (Animus) می     شوند که می تواند با نفوذ به بخش حفظ خاطرات در دی ان ای انسان ها، قفل ژنتیکی     آن را شکسته و به خاطرات اجدادی آن ها دست پیدا کند.

البته بعدها معلوم می شود که این شرکت در لوای آزمایشات علمی خود، اهداف سیاسی     خاصی را دنبال می کند و قصد دارد با دستیابی به خاطرات گذشتگان افرادی که اجداد     آن ها در زمان جنگ های صلیبی می زیسته اند، اشیائی باستانی را به دست آورند.   این اشیاء از این حیث مورد توجه روسای این شرکت قرار دارند که آن ها را ابزاری     برای کنترل سرنوشت دنیا می دانند. طبق ادعای آن ها این اشیاء در زمان جنگ های  صلیبی توسط برخی از فرماندهان ارتش مسلمانان و صلیبیان در مکان های نامعلومی     مخفی شده اند و خبری از مکان احتمالی آن ها نیز در دست نیست. بدین منظور آن ها     سعی می کنند با گزینش افرادی خاص که احتمالا اجداد آن ها از جنگجویان صلیبی یا     مسلمانان بوده اند، و از طریق بازسازی خاطرات اجدادی آن ها (همان خاطراتی که در   دی ان ای افراد ذخیره می شود) به مکان احتمالی اشیاء گمشده دست پیدا کنند.

نحوه گزینش این افراد هم در نوع خود جالب توجه است. برای انتخاب افراد مورد   نظر، سازندگان بازی بازهم به سراغ یکی دیگر از نظریه های علم پزشکی رفته اند:

"رفتارهای اجتماعی یک فرد در حال حاضر، نوعی میراث ژنتیکی است که از نیاکانش به  او ارث رسیده است".

به طور مثال: اگر فردی پزشک است، یکی از مهم ترین علت های گرایش او به شغل  پزشکی می تواند گرایش اجداد او به این شغل باشد. یعنی اگر بتوانیم به بخش حفظ   خاطرات در دی ان ای این فرد دست پیدا کنیم و موفق به شکستن قفل ژنتیکی آن شویم،  خواهیم دید که گذشتگان این فرد اکثرا پزشک بوده اند (درمورد صحت این نظریه تردیدهای بسیاری وجود دارد و هنوز از طرف مجامع معتبر پزشکی به طور رسمی تایید نشده است)

با توجه به این نظریه، مسئولان شرکت آبسترگو تصمیم می گیرند تا سوژه های مورد  نظر برای آزمایش خود را از بین افرادی انتخاب کنند که درحال حاضر جنگجو و یا  قاتل باشند (به نظر آن ها این افراد می توانند اجدادی جنگجو داشته باشند و چه  بسا در این بین جد یکی از آن ها به دوران جنگ های صلیبی نیز ارتباط پیدا کند.)

برای انجام این آزمایش 17 نفر از قاتلین و آدمکش های حرفه ای از سراسر دنیا   شناسایی شده و طی عملیات های مختلف آدم ربایی، همگی به محل آزمایشگاه انتقال  پیدا می کنند. آزمایش های پیچیده برای شکستن قفل ژنتیکی این افراد آغاز می شوند  و سرانجام یکی از 17 نفر برای انجام پروژه سری شرکت مناسب تشخیص داده می شود.  این فرد مردی حدودا 30 ساله به نام دزموند مایلز (Desmond Miles) است که خاطرات  اجدادی او به دوران سومین جنگ صلیبی و یکی از اعضای مهم فرقه قاتلین به نام   الطیر ابن لا احد

(Altaïr ibn La-Ahad) مرتبط می شود.

درمورد چگونگی انتخاب دزموند و سوابق او در بازی اینطور صحبت می شود:

لوسی: تو واقعا یه آدمکشی؟ مثل الطیر؟

دزموند: هم آره، هم نه.

لوسی: منظورت چیه؟

دزموند: قرار بود من یکی از اونها باشم، اما وقتی که 16 سالم بود از اون مزرعه فرار کردم.

لوسی: مزرعه؟

دزموند: بله، اونها به جایی که من در اون بزرگ شدم مزرعه می گفتن. حدس می زنم یه جایی مثل مصیاف . یه انجمن کوچک در ناکجا آباد.

(طبق دیالوگ های بازی، در عصر حاضر هم فرقه جدیدی از قاتلین (در اینجا به طور  خاص مسلمانان) در نقطه ای نامعلوم درحال تعلیم و آموزش هستند. در ادامه خواهید دید که گروه شوالیه های معبد (به طور خاص اروپائیان) هم همچنان وجود دارند و به  فعالیت خود مشغولند، با این تفاوت که آن ها بر خلاف اعضای فرقه قاتلان به شدت  دستخوش تغییر شده اند و به پیشرفت های چشمگیری علمی دست یافته اند. دستگاه آنیموس نمونه ای از این پیشرفت محسوب می شود.)

...

دزموند: منو چطور پیدا کردید؟ منظورم اینه که من طی 10 سال گذشته هیچ قتلی     انجام نداده بودم.

لوسی: تو از اسم واقعیت استفاده می کنی؟

دزموند: نه. نه تا قبل از امروز.

لوسی: کارت اعتباری داری؟

دزموند: فقط پول نقد.

لوسی: تلفن چی؟

دزموند: کسی رو برای تلفن زدن ندارم.

لوسی: گواهینامه رانندگی چطور؟

دزموند: موتور سیکلت دارم... اون هم توبیخ شده.

لوسی: جواب تو، عکس و اثر انگشته.

(نکته مهم درمورد این دیالوگ ها، اشاره به میزان نفوذ افراد شرکت آبسترگو در     همه ادارات و دستگاه های دولتی است. آن ها بانک ها، مخابرات و حتی پلیس را هم     تحت کنترل دارند.)

در ادامه داستان بازی، افراد شرکت آبسترگو موفق می شوند با شبیه سازی خاطرات     الطیر، ارتباط خود را با دوران جنگ سوم صلیبی برقرار کنند. آن ها از طریق الطیر     می توانند به قلعه مستحکم قاتلین (Assassin) نفوذ کنند و از اسرار آن ها آگاهی     پیدا کنند. اما در این بین نقشه روسای شرکت آبسترگو کمی دستخوش تغییر می شود و     علاوه بر یافتن اشیاء باستانی، نقشه تغییر و دستکاری تاریخ هم در دستور کار آن     ها قرار می گیرد.

ادامه دارد...




طبقه بندی: بازی، 
برچسب ها: بازی،  

  • شهر قشنگ
  • گوف
  • ضایعات